Muzyka to nie tylko rozrywka, ale też potężne narzędzie rozwoju osobistego, budowania więzi i relacji. Wspólne muzykowanie z dziećmi to doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu, naukę nowych umiejętności i tworzenie niezapomnianych wspomnień.
Dlaczego warto grać na instrumencie razem z dzieckiem?
Naśladowanie zachowań dorosłych przez dziecko.
Dzieci obserwują swoich rodziców i bliskich na każdym kroku, naśladując ich zachowania i postawy nie tylko te dobre, ale także złe. Nie zawsze jest to pożądane przez samych rodziców, którzy chcą pokazać dziecku “to co najlepsze”. W przypadku różnego typu aktywności niezależnie czy jest to muzykowanie jak np. gra na gitarze, wspólne uprawianie sportu czy czytanie książek, dzieci i młodzież obserwując jak ich opiekun podejmuje aktywność chętniej same próbują, aby sprawdzić się w nowej sytuacji.
Jest to dobry sposób, aby zasugerować dziecku podjęcie aktywności w sposób naturalny, a co za tym często idzie bezkonfliktowy.
Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez muzykowanie.
Muzyka łączy pokolenia, może dziać się to na poziomie upodobań muzycznych i sympatii do jednego zespołu czy stylu muzycznego. Często na koncertach czy festiwalach widać trzy pokolenia z jednej rodziny, które przyszły posłuchać ulubionego zespołu. Jeszcze mocniej rodzinne relacje spajać może wspólne muzykowanie i wcale nie potrzeba do tego w rodzinie zawodowych muzyków.
Wystarczy, że złapiecie za instrumenty muzyczne i małymi krokami zaczniecie odkrywać tajniki gry np. na ukulele czy gitarze. Niezależnie od tego gdzie będzie odbywać się nauka – w domu, w szkole, czy pracowni nauczyciela gry na instrumencie. Wspólne sprawdzanie postępów, pokonywanie trudniejszych momentów, a później wspólna gra nawet najprostszych melodii potrafi budować relacje, a razem z nią niezapomniane wspomnienia.
Jak zmotywować dziecko do gry na instrumencie?
Należy zadać tutaj pytanie pomocnicze: “Po co motywować dziecko do gry na instrumencie” ?
Częstym problemem rodziców w rozmowach z dziećmi na temat gry na instrumencie jest brak doświadczenia i szczątkowa wiedza na temat samej gry. Nieodpowiednie podejście i nakazywanie ćwiczenia “na siłę” lub nieodpowiednich zagadnień może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. 9-latek słyszący “masz ćwiczyć teraz przez 30 minut” z pewnością nie zaliczy gry na skrzypcach do ulubionych czynności. Kluczem jest doprowadzenie do sytuacji gdzie dziecku nie trzeba o ćwiczeniach przypominać, a szczególnie do nich zmuszać. Często posiadanie nawet minimalnych umiejętności nabytych na kilku lekcjach gry pozwoli lepiej zrozumieć dziecko podczas gry i ćwiczeń. Nowe doświadczenie może przerodzić się także w pasję muzyczną u osoby dorosłej.
W sytuacji gdy rodzic również gra na instrumencie może merytorycznie podejść do problemów, które młody muzyk napotka podczas nauki.
Oczywiście nie ma się co oszukiwać i jeśli dziecko gra na skrzypcach w PSM lub na cotygodniowych lekcjach, a rodzic trenuje amatorsko w domu to różnice poziomu umiejętności i wiedzy będą szybko zauważalne. Ale czy nie właśnie o to chodziło?
Muzyka to nie sport, więc nie należy szukać w niej elementów rywalizacji, a raczej dodatkowej płaszczyzny do współpracy i wspólnych pozytywnych przeżyć.
Presja zamiast wsparcia:
Zamiast wspierać muzyczne pasje swoich dzieci, niektórzy rodzice wywierają na nich presję, aby ćwiczyły coraz więcej i osiągały coraz lepsze wyniki. Taka presja często wynika z własnych niespełnionych ambicji rodziców lub z chęci porównywania swojego dziecka do innych. Niestety, presja zamiast motywacji może prowadzić do zniechęcenia dziecka do gry i odebrania mu radości z muzyki. Okazanie wsparcia i zrozumienia jest często kluczowe, aby znaleźć wspólny język z młodym artystą.
Wybór odpowiedniego rozmiaru instrumentu dla rodziców i dziecka.
Wiele instrumentów takich jak m.in: skrzypce, gitary, wiolonczele czy ukulele mają rozmiary, które pomagają dobrać wielkość instrumentu do potrzeb dziecka. Dlatego decydując się na wspólną naukę gry na instrumencie jeden instrument może nie wystarczyć. Przykładowo 7-latek powinien ćwiczyć na skrzypcach w rozmiarze 1/2 , natomiast jego rodzic z dużym prawdopodobieństwem na skrzypcach 4/4. Podobnie sytuacja wygląda z innymi instrumentami. Wyjątkiem mogą być m.in. instrumenty klawiszowe takie jak pianino cyfrowe lub keyboard. Grając na pianinie zdecydowanie wystarczający będzie jeden instrument, a grać wspólnie można na nim popularną metodą na “cztery ręce”.
Jeśli nie wiesz jaki rozmiar instrumentu wybrać dla swojego dziecka odwiedź nasz blog, w którym znajdziesz przydatne artykuły lub skontaktuj się z nami, a chętnie pomożemy wybrać optymalny i najwygodniejszy rozmiar i rodzaj instrumentu dla Ciebie i twojego dziecka.
Podsumowanie
Dzielenie wspólnej pasji to wspaniałe doświadczenie szczególnie jeśli ma ono miejsce w relacji rodzica z dzieckiem czy rodzeństwem. Jeśli nasze dziecko chce rozpocząć naukę gry na instrumencie to warto zaangażować się w ten proces wspólnie, nawet jeśli jedno z nas pozostanie na poziomie mocno amatorskim to stopień zrozumienia drugiej strony w materii muzycznej będzie nieporównywalny z sytuacją, gdy drugą osoba nie ma żadnego doświadczenia w muzykowaniu
Powyższe tezy są wynikiem 15 letniego doświadczenia nauczyciela gry na gitarze podczas których odbyłem niezliczone ilości rozmów z uczniami i ich rodzicami.
Nasza wypożyczalnia instrumentów muzycznych zapewni sprzęt w odpowiednich rozmiarach i dobrany w taki sposób, aby każdy dom wypełnił się po brzegi muzyką, a jeśli zdarzy się tak, że jedno z was nie pokocha grania to instrument zawsze można zwrócić lub wymienić na inny.
Ponoć najtrudniej zrobić pierwszy krok, a jeśli ma nim być wypożyczenie instrumentu to uwierzcie nam na słowo, jest to wręcz łatwe. Także instrumenty w dłonie 🙂